Wat te doen bij elk technisch probleem?

U heeft steeds een voorraad btw-bonnetjes nodig, aangepast aan de omvang van uw economische activiteit. De bonnetjes moeten in uw zaak aanwezig zijn ten laatste wanneer het GKS bij u in gebruik wordt genomen. Als er geen GKS-ticket kan worden uitgereikt, reikt u ter vervanging een btw-bonnetje uit.

Let op!

Doordat u een GKS-ticket voor alle handelingen dient uit te reiken, ook voor deze die geen restaurant- en cateringdiensten zijn, moet u dus ook voor alle handelingen een btw-bonnetje uitreiken ingeval van technische problemen.

Maximaal 1 uur na het optreden van het technisch probleem brengt u uw btw-kantoor op de hoogte van de problemen per mail. Daarbij vermeldt u:

  • de aard van het probleem
  • datum en uur vanaf wanneer geen ticket meer kon worden uitgereikt

Eens het probleem is opgelost, stuurt u binnen de 24 uur een nieuw bericht naar uw btw-kantoor. Daarbij vermeldt u:

  • datum en uur vanaf wanneer er opnieuw tickets konden worden uitgereikt
  • aantal btw-bonnetjes die werden uitgereikt
  • begin- en eindnummers van de uitgereikte btw-bonnetjes

Bij een kortstondig defect, mogen alle gegevens in één bericht worden opgenomen.

Voorbeeld

U bent een bakker met een verbruikssalon die minstens 10% van zijn omzet realiseert uit restaurant- of cateringdiensten? Dan moet u een GKS-tickets uitreiken voor al uw verkopen, zowel in het verbruikssalon als in de bakkerij. Als het GKS niet werkt door een technisch defect, moet u voor al uw verkopen een btw-bonnetje uitreiken, ongeacht of het een verkoop in het verbruikssalon of in de bakkerij betreft.